The condition of young people in the city of Latina. GAP survey wave 2017
DOI:
https://doi.org/10.14600/irpps_wps.107.2018Keywords:
Young people, Social integration, Migrant, SurveyAbstract
At the end of the scholastic year 2016/2017 a survey on all the secondary schools of the city of Latina was carried out. The study is realized within the GAP project to monitor the young condition in Italy. The result of this research shows some peculiarities of the city of Latina that reflect the history, the culture and the geomorphology of the Pontine locality. Infact, Latina is a new city, built near the sea in a land torn from the swamp and populated by people from other parts of Italy. The sedimentation of the history of this locality is not yet completed and some traces to the integration process can be found in the attitudes, behaviors and values of the young teenagers interviewed.References
Accorinti, M., Caruso, M.G., Cerbara, L., Menniti, A., Misiti, M., Tintori, A. (2018). Non conta se siamo stranieri, dobbiamo giocare tutti insieme. Roma: Consiglio Nazionale delle Ricerche – Istituto di Ricerche sulla Popolazione e le Politiche Sociali. (IRPPS Working papers n. 106/2018).
APSAA (1998). “Bullying, bullies & victims. People who victimise othersâ€. American Psychoanalytic Association, Summer issue 1, volume 5.
Badinter, E. (2004). La strada degli errori. Il pensiero femminista al bivio. Milano: Feltrinelli
Barchia, K., Bussey, K. (2010). “The psychological impact of peer victimization: Exploring social-cognitive mediators of depressionâ€. Journal of Adolescence, 33: 615-623.
Biemmi, I. (2011). Educazione sessista. Stereotipi di genere nei libri delle elementari. Milano: Rosembergh & Sellier.
Bilancia, F., Di Sciullo, F.M., Rimoli, F. (Eds) (2008). Paura dell'Altro. Identità occidentale e cittadinanza. Roma: Carocci.
Bonifazi, C., Menniti, A., Palomba, R. (Eds) (1996). Bambini, anziani e immigrati. Le opinioni degli italiani in un’indagine dell’Istituto di Ricerche sulla Popolazione. Firenze: La Nuova Italia.
Caruso, M.G., Cerbara, L., Menniti, A., Misiti, M., Tintori, A. (2018). Sport e integrazione sociale. Indagine sulle scuole secondarie di secondo grado in Italia 2017. Roma: Consiglio Nazionale delle Ricerche – Istituto di Ricerche sulla Popolazione e le Politiche Sociali. (IRPPS Working papers n. 108/2018). In corso di pubblicazione
Coleman, J.S. (1990). Foundations of Social Theory. Cambridge: Harvard University Press.
Di Pietro, P., Piccardo, C., Simeone, F. (Eds) (2000). Oltre la parità . Lo sviluppo delle donne nelle imprese: approcci ed esperienze. Milano: Guerini e Associati.
Dupper, D. (2013). School bullying: New perspectives on a growing problem. New York: Oxford University Press
Farrington, D.P. (1993). Understanding and preventing bullying, in Tonry M., Morris N. (Eds), Crimeand justice: An annual review of research, vol. 17, Chicago: University of Chicago Press, 381-459.
Gallino, L. (1993). Disuguaglianze ed equità in Europa. Bari-Roma: Laterza.
Gökhan, A., Özmen, O., Gulsah, K. (2012). “Bullying and submissive behaviorâ€. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences 45.(1):191-208.
Inglehart, R. (1983). The silent revolution. Changing values and political styles among. Princeton: Princeton University Press.
Istat (2014). Il bullismo in Italia: comportamenti offensivi e violenti tra i giovanissimi. Roma: Istat. Web <http://www.istat.it/it/files/2015/12/Bullismo.pdf?title=Bullismo++tra> visitato il 01/02/2018.
Kelley, H.H (1983). Close Relationships. New York : W.H. Freeman.
Lueptow, L.B., Garovich-Szabo, L., Lueptow, M.B. (2001). “Social change and the persistence of sex typing: 1974-1997â€. Social forces, 80, 1: 1-35.
Luhmann, N. (2002). La fiducia. Bologna: il Mulino.
Ministero della Salute (2014). Informativa WHO: attività fisica, 384 Roma: Ministero della Salute Web<http://www.salute.gov.it/imgs/C_17_pubblicazioni_2177_allegato.pdf > visitato il 27/01/2016.
Palomba, R. (Ed) (1987). Vita di coppia e figli. Le opinioni degli italiani negli anni Ottanta. Firenze: La Nuova Italia.
Palomba, R. (Ed) (1991). Crescita zero. Le opinioni degli italiani in un’indagine dell’Istituto di Ricerche sulla Popolazione. Firenze: La Nuova Italia.
Palomba, R. (Ed) (2003). Figlie di Minerva. Primo rapporto sulle carriere femminili negli Enti Pubblici di Ricerca italiani. Milano: FrancoAngeli.
Palomba, R., Tintori, A. (2005). Ideali, aspettative e atteggiamenti degli italiani all’inizio del XXI secolo, Roma: Consiglio Nazionale delle Ricerche – Istituto di Ricerche sulla Popolazione e le Politiche Sociali. (IRPPS Working Paper 06/2005)
Parsons, T. (1951). The social system. Glencoe: Free Press.
Rodkin, P.C., Hodges, E.V.E. (2003). Bullies and victims in the peer ecology: Four questions for psychologists and school professionals. School Psychology Review, 32(3), 384-400.
Saraceno, C. (2003). “La conciliazione di responsabilità familiari e attività lavorative in Italia: paradossi ed equilibri imperfettiâ€. Polis, 17, 2:199-228.
Scalfaro, A. (2014). Storia dell'Educazione musicale nella Scuola italiana. Dall’Unità ai giorni nostri. Milano: FrancoAngeli.
Sciolla, L. (2004). La sfida dei valori. Rispetto delle regole e rispetto dei diritti in Italia. Bologna: il Mulino.
Sentse, M., Kretschmer, T., Salmivalli, C. (2015). “The Longitudinal interplay between bullying, victimization, and social status: Age-related and gender differencesâ€. Social Development, 24(3):659-677.
Simmel, G. (1984). Filosofia del denaro. Torino: UTET.
Smith, P.K., Shu, S. (2000). What good schools can do about bullying: Findings from a survey in English schools after a decade of research and action. Childhood, 7: 193-212.
Steele, C.M., Aronson, J. (1995). “Stereotype threat and the intellectual test performance of AfricanAmericansâ€. Journal of Personality and Social Psychology, 69: 797-811.
Tintori, A., Cerbara, L. (Eds) (2016). Giovani alla prova. La condizione giovanile nella Città metropolitana di Roma Capitale. Roma: Aracne.
Tintori, A., Cerbara, L. (2017). Lo sport di tutti. Valori e didattica dell’integrazione sociale. In: Pratica sportiva e lavoro sociale tra stato, mercato e comunità . Culture e Studi del Sociale (CuSSoc), vol. 2(1):43-54.
Tintori, A., Palomba, R. (2017), Turn on the light on science. A research-based guide to break down popular stereotypes about science and scientists. London: Ubiquity Press.
Trappolin, L. (Ed) (2007). Gli altri e noi. Giovani, pluralismo culturale e diversità . Milano: Guerini studio.
WHO (2000). Obesity: preventing and managing the global epidemic. Web <http://who.int/nutrition/publications/obesity/WHO_TRS_894/en/> visitato il 05/02/2018.
WHO (2005). Preventing chronic diseases: a vital investment. Web <http://www.who.int/chp/chronic_disease_report/en/> visitato il 05/02/2018.
WHO (2010). Global status report on non communicable diseases. Web <http://www.who.int/nmh/publications/ncd_report_full_en.pdf> visitato il 05/02/2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This licence lets others distribute, remix and build upon a work, even commercially, as long as they credit the original creator/s (and any other nominated parties). This is the most accommodating of the licences in terms of what others can do with the work. |